Profesorul

Prima oară am văzut „Călăuza” (A.Tarkovsky) când eram în clasa a 11­-a. M-­a dus un prieten, spunându­-mi că e un film care a făcut furori în Occident. ”Puțin cam obositor, dar interesant” a fost prima mea concluzie. De atunci acest film a revenit la mine ori de câte ori a avut ocazia. Azi am revăzut ultima parte a filmului:
În fața camerei, profesorul, scriitorul și călăuza. Călăuza spune: „Când un om se gândește la trecut el redevine copil”. Tot filmul de altfel mi se pare că sacrul încearcă să spună ceva, dar profanul își face meseria.
Paranteză: nu fac o cronică a filmului, nu vreau să fac o analiză a filmului. Spun doar cum văd filmul de fiecare dată când mă întâlnesc cu el. Închid paranteza.
Când scriitorul este invitat să intre în cameră spune că încercând să revină la trecut nu poate fi copil și simte că totul e rușinos.
Profesorul nu­-și pune această problemă. Profesorul încearcă să distrugă camera pentru că simte camera ca un pericol. Oare nu asta facem noi profesorii? Oare nu profesorii sunt cei care scriu, predau din manuale, hotărând ce trebuie să rămână și ce nu trebuie să rămână? La început vedeam profesorul ca un om de știință, însă acum, revăzând filmul îmi dau seama că e mai mult profesor, că reprezintă ideea de învățământ. Riscul de a fi profesor. Riscul de a învăța copii, adolescenți ceea ce noi credem că e bine. Încercăm să transmitem niște idei crezând că sunt bune. Formăm oameni. Dar dacă forma gândită nu e cea bună? Profesorul spune la un moment dat: „Nu fă niciodată ceea ce nu poți desface”. Poate că asta ar trebui să învățăm. Pe elevi și pe noi. (Revăzând filmul mă gândeam să vorbesc despre scriitor, dar deodată a apărut această idee legată de profesor). Ne întoarcem la trecut, prin fiecare elev, student. Iar riscul meseriei nu este cel de care fiecare vorbește (salariu, statut social, etc), ci acest lucru simplu: Riscul este, ca profesor, să faci ceva ce elevii/studenții să nu mai poată desface.
*

Lasă un răspuns

