Lumea mea

Când eram mic așteptam sărbătorile. Nu mă interesa prea mult ce sărbătoream, importantă era acea atmosferă a sărbătorilor. Totul căpăta o altă lumină, oamenii erau veseli, lumea se umplea dintr-o dată de prieteni. Fie că era vorba de Crăciun, de ziua de naștere a unui coleg, de Revelion, era atâta bucurie în jur încât mă bucuram de bucuria lor. Odată am stat în parc cu niște prieteni 24 de ore, de la 6 dimineața până a doua zi la 6 dimineața. Acestea erau ceea ce numeam sărbători neplanificate.

Apoi am crescut și nu am mai găsit timpul pentru sărbători neplanificate. Nu-i nimic, îmi spuneam, au rămas Sărbătorile. Dar, după un timp și acestea s-au schimbat. Dincolo de sărbătoare am început să văd  marketingul, dincolo de zâmbete, interesul, iar totul a început să devină cuantificabil. Cu plus se numea profit, cu minus –  pierdere. Bucuria măsurată în bani a început să nu mai fie bucurie. Și de aici până la egalitatea între sărbătoare reușită și profit a fost doar un pas.

Am ajuns să mă închid în mine, să privesc neîncrezător către orice sărbătoare. Într-o sărbătoare în care participanții se împart în clienți și prestatori de servicii nu mai îmi găseam locul.

Toate aceste gânduri mă cuprind acum la finalul unei olimpiade. Mi-a plăcut acea idee a flăcării olimpice alcătuite din flăcările fiecărei țări participante. Acum însă nu-mi dau seama cum pot lega această imagine de înverșunarea cu care s-a discutat de anumite rezultate. Poate că nu am înțeles că olimpismul înseamnă azi altceva.

Mi-aduc aminte de o întâmplare de când eram în școală: cumpărasem ceva și vânzătorul, neatent, mi-a dat mai mulți bani ca rest. Numărând banii, am văzut că greșise și m-am întors și i-am o parte din bani înapoi. Prietenul cu care eram, văzând ce am făcut s-a uitat încruntat la mine și mi-a zis cu ură:
– Cinstitule!
*

Lasă un răspuns

