„So real”

Nichita Stănescu are o poezie „Hieroglifa„. Mereu când aud de un om important care a murit, de lucrurile pe care ar fi putut să le facă, mi-aduc aminte de această poezie. Pentru că e trist că a murit acel om important, dar mai trist mi se pare atunci când un om care nu e important, moare. Și nimeni nu știe de el (poate doar câteva rude). A avut o viață cu victorii și înfrângeri și acum, ca o tăcere în noaptea tăcută, dispare.
– Știai pe cineva care a pățit așa? mă întreabă cu luciditate Adam.
– Nu, îi răspund. Tocmai asta e problema. Asta e tristețea. Afară e soare, ne simțim bine … Mi-aduc aminte de vremea când eram în liceu și am fost la ziua unui prieten. Era o petrecere mare cu mulți invitați. Așteptasem cu nerăbdare începerea petrecerii.
– Și s-a amânat? mă întrerupse Adam.
– Nu. Ai puțină răbdare, îi spun. Deci eram la petrecere, dansam, beam, glumeam, pe scurt spus, mă simțeam bine. La un moment dat mă duc la bucătărie să caut niște băutură. Și cum mă uitam prin bucătărie, ochii îmi pică pe blocul de vis-a-vis. Pe un balcon o femeie îmbrăcată în negru, fuma cu privirea pierdută. În timp ce eu mă uitam la ea, ea a ridicat deodată ochii și s-a uitat spre mine. Ne-am privit câteva secunde și i-am simțit tristețea. Ea a zâmbit. Apoi a strivit țigarea într-o scrumieră și a intrat în casă. Știi, privirea ei pierdută mi s-a părut definiția perfectă a tristeții.
– Și nu ai mai stat la petrecere? întrebă Adam.
– Ba da. Pentru că asta e perfecțiunea unei tristeți. Cei care o văd întâmplător, o uită. Nu e a lor.
– Autism social, spuse Adam zâmbind.
– Poți să dai orice definiție vrei, i-am spus. Eu mi-am amintit de acea femeie acum când vorbeam despre cei dispăruți aproape neștiuți.
– Era frumoasă?
– Asta nu mai țin minte si nici nu cred că are importanță. Important este că era tristă.

*

Lasă un răspuns

