Max Blecher

blecher_coperti01Când am descoperit cărțile lui Max Blecher pe amazon.com am fost mirat că nu auzisem de el. Am început cu prima lui carte: Întâmplări în irealitatea imediată. Max Blecher a fost comparat cu Kafka, dar în această primă carte mi se pare mai degrabă proustian. Surpriza am avut-o atunci când am început a doua carte, Inimi cicatrizate. Aici surpriza a fost totală. Imaginile redate în carte le-am resimțit atât de puternic încât la un moment dat încât am luat o pauză de lectură. După un timp am reluat cartea și încetul cu încetul m-am obișnuit cu boala lui ce devine un personaj (invizibil) al cărții.

Nu vreau să spun mai mult despre cărțile lui, pentru că alții au făcut-o până acum în cunoștiință de cauză și mult mai bine decât aș putea eu să scriu. Mă gândesc doar la soarta acestui tânăr care ajunge la Paris, student în anul întâi la Facultatea de Medicină, când i se descoperă boala. Șase ani se luptă cu această boală mergând prin diferite sanatorii din Franța, Elveția și România. În 1934 i se publică prima plachetă de versuri, Corp transparent. În 1936 primul roman, Întâmplări în irealitatea imediată, iar în 1937 al doilea roman, Inimi cicatrizate. În 1938 moare, îar ultima sa carte este publicată abia în 1971. (la final am pus 2 link-uri către niște articole despre Max Blecher, apărute pe internet).

Acest gest al lui de a-și scrie în ultimele două romane suferința, cu luciditatea unui observator, mi se pare cel mai bine ilustrat de un fragment din ultima sa carte, Vizuina luminată, fragment în care descrie un om întâlnit în vis:
„(…)al doilea purta haine de celofan şi era în întregime transparent şi întunecat ca o radiografie. — Ştii că eram dintotdeauna o persoană suferindă, îmi spuse el când îl întrebai ce înseamnă aceasta. Îmi trebuia veşnic câte o radiografie pentru a şti ce am, ce mă doare, aşa că m-am hotărât într-o zi ca să mă radiografiez o dată pentru totdeauna şi să îmbrac şi haine de celofan ca să pot urmări în orice clipă ce se petrece în corpul meu.”

link-uri:
1.  http://www.romaniaculturala.ro/articol.php?cod=8592
2. http://ro.wikipedia.org/wiki/Max_Blecher
*

Lasă un răspuns

