Elev

euPoate că ar fi existat un alt titlu mai bun. Sau poate nu. A început școala și mereu când se întâmplă asta, îmi amintesc câte ceva de pe vremea când eram elev. Acele vremuri în care parcă nu am trăit eu, parcă altcineva a jucat rolul meu și, atunci când am trecut de o anumită vârstă, acel cineva care a jucat rolul meu până atunci, a venit la mine, mi-a predat rolul și mi-a zis: de aici preiei tu. Și m-am uitat cum se îndepărtează de mine. De fapt eu mă îndepărtam, el rămânea în același loc. Intrând în clasă ca profesor, am preluat urmarea rolului meu. Și în același timp parcă am pierdut ceva, pe cineva.

Dar să revin la acele zile, când stăteam în clasă și o ascultam pe doamna învățătoare (mai târziu ni se va spune că s-a transformat în tovarășa învățătoare, iar la final să ajungă doar tovarășa, ciudată apropiere care de fapt de îndepărta mai mult).

Parantezele astea de care nu pot scăpa. Deci revin la prima amintire din școală. Nu e prima zi. Habar n-am ce am făcut în acea zi, dacă am avut emoții sau nu. Parcă nici nu am trecut pe acolo. Prima amintire e în clasă. Avem cărțile deschise. Acele cărți în care erau mai multe poze decât litere. Priveam desenul și auzeam vocea doamnei învățătoare: E toamnă. Cocorii pleacă. De pe deal se vede via. Oamenii sunt la cules. Bate un vânt rece. Am cămașa cu mânecă lungă. E un pic frig. Vara s-a dus.

Nu mai știu exact acel text, dar acele imagini ilustrate în Abecedar, mi-au rămas in minte. Și știu că dacă păsările pleacă (acum îmi dau seama că demult nu am mai văzut cârduri de păsări plecând în formă de „V”), dacă oamenii merg la vie la cules, dacă vântul bate rece, deci dacă se întâmplă toate acestea, atunci vara a plecat si a venit toamna. Cămașa albă cu mânecă lungă nu face parte din peisajul meu de acum.

Mă gândesc cum ar fi fost pentru mine să încep școala ca elev în aceste vremuri. Ce imagini mi-ar fi rămas pentru ziua de azi în care aș fi mers la școală? Acum uitat bucuria primei zile de școală. Mă refer la mine pentru că mi-e greu să-mi închipui ce mai e important pentru alții.

p.s. Tuturor celor care încep mâine un an nou școlar le doresc să aibă parte de întâmplări frumoase ce mai târziu se vor constitui în amintiri plăcute.

Lasă un răspuns

