Prudență?

stalkerCe este prudența? Chestia aia care o au oamenii inteligenți și pe care dacă nu o ai în portofoliu nu poți face parte din mulțimea inteligenților? Prudența e cea care e soră bună cu „ca lumea”. Ca și cum lumea, oamenii în general s-ar purta cum se cuvine. Adică s-ar purta corect.

S-ar purta. Îmi place cum sună. Adică am niște norme ca un vehicul în care mă sui și vehiculul mă poartă. Unde, nu are importanță. Important e să fiu purtat. Purtat dintr-o parte în alta de conveniențe, de reguli. Nu are importanță ce părere am despre aceste reguli. (Im)portant este să le respect. Între mine și pământ sunt regulile care mă portează. Spre un nu știu ce, spre nu ar trebui să știu ce. Și nu e prudent ca să (te) întrebi unde te duc aceste reguli. De altfel nimeni nu întreabă. Și atunci de ce aș întreba eu? Mi se spune: ține ochii bine deschiși, privește (cu atenție = teamă) în jurul tău. Cât timp nu e mai rău, e bine.

Cred într-o regulă atunci când știu ce s-ar întâmpla dacă nu o respect. (chestia cu voi fi amendat, pedepsit dacă nu respect o regulă nu mi se pare o justificare bună). Asta pentru că regulile ar trebui să fie făcute pentru oameni, nu să se ajungă în situația in care oamenii trebuie să fie făcuți după reguli. Pentru că în acest (al doilea) caz nu sunt reguli, ci reprezintă o otravă.

Totuși nu sunt eu cel care să spun dacă o regulă e bună sau nu. Recunosc asta. Dar în momentul în care o regulă îmi este justificată cu „așa fac toți”, ” e mai prudent”, „ca lumea”, „trebuie pentru că altfel …”, devin bănuitor, suspicios. Și scot prudența cu care mă îmbrac deobicei, o mototolesc și o arunc, sperând că, lovindu-se de pământ, prudența va face un zgomot atât de puternic încât cei din jurul meu să se întrebe: „de ce o fi aruncat-o? de ce o fi mototolit-o înainte?”. Iar dacă mi se va spune că sunt imprudent, e perfect. Pentru că asta înseamnă că m-am dat jos din vehicul și simt noroiul în care s-a împotmolit acel vehicul.

Oare nu asta încerc cu acest blog?

p.s. fotografia este din filmul „Călăuza” a lui Andrei Tarkovski
*
[youtube http://youtu.be/M-2lMstw6qs]

Lasă un răspuns

