De ce?

Întrebarea pe care o aude cel ce a scris o carte şi cartea are un oarece succes este: De ce scrieţi? Mi se pare o întrebare drăguţă. Această întrebare e ca o femeie frumoasă care te priveşte şi te întreabă: ce mai faci?şi înghiţi în sec intimidat şi parcă nu mai vin cuvintele. Deci să revenim la întrebare: De ce scrieţi? Această întrebare care presupune o distanţă, nu suntem intimi, îți sugerează cel care întreabă, dumneavoastră domnule scriitor, eu un simplu cititor, și intre noi o întrebare ca un zâmbet subţire.
Ai putea spune, scriu pentru că… şi aici cuvintele se opresc iar. Să spui un ceva poți ajunge să pari lăudăros, să spui altceva ai putea ajunge să pari neserios sau să nu ajungi la nivelul aşteptărilor.
Un răspuns bun ar putea fi tot printr-o întrebare: De ce întrebaţi? Asta ar face pe unii să râdă şi ar îndepărta pericolul pentru un timp. Dar după un timp întrebarea va reveni şi atunci nu vei putea folosi aceeaşi portiţă de scăpare. Pentru că o portiţă bună de scăpare e atunci când nu o vede nimeni şi, când este observată, tu deja ai ieşit pe ea.
De ce scrieţi? revine ca un ţânţar enervant. Aprinzi lumina şi-l cauţi prin cameră. Și, normal nu găsești  țânțarul așa cum nu găsești un răspuns bun.
Poți spune: Scriu pentru că am ceva de spus lumii. Pare profund şi inteligent. Dar pe lumea asta, căreia zic eu că vreau să-i spun ceva prin scrisul meu, a întrebat-o cineva? Şi apoi care este această lume? Este această lume interesată de ceea ce scrieţi? Cum v-aţi dat seama că lumea e interesată? … şi tot felul de întrebări care vor curge şuvoi.
Acum pentru că ar fi cazul să răspund într-un fel şi să terminăm căutările: Scriu pentru că, discutând cu sufletul meu, îmi dau seama că sufletul meu e ca un
un pahar ce nu se umple
ce nu-mi este dat să-l beau
să fiu veşnic însetat
cu ochii arşi de aşteptarea
zilei în care vei reveni
zilei care nu va veni
şi deşi ştiu că de aici vor curge mai multe întrebări, voi putea răspunde la toate printr-un zâmbet, arătând spre cărţile pe care le-am scris.
p.s. şi, de fapt, eu nu sunt scriitor, sunt doar un povestitor.

[youtube http://youtu.be/aX1N42EQZLw]
Lasă un răspuns

