Tocilarii și șmecherii

În copilărie, una din primele lecții este cea a dualității: suntem învățați că pe această lume sunt mereu două tabere: rațele și vânătorii, hoții și vardiștii, Star Trek și Star Wars, cei cu tablete și cei fără, cei cu Iphone și cei cu Smartphone. Desigur reperele se modifică, dar în fond problema rămâne aceeași: în care tabără să mă situez? (desigur problema se poate pune și altfel – am bani să fiu în tabăra care-mi convine?).  În școală te aștepți ca să existe alți indicatori pentru a crea aceste tabere – notele. Dar, după un timp, afli că, de fapt există alte criterii, că există șmecheri și tocilari. Și că e nașpa să fii în clasa tocilarilor. Că e vorba de o luptă între elevi și profesori, că șmecherii sunt un fel de gherilă, iar tocilarii colaboratori ai dușmanului. Și atunci ce tabără ai putea alege?
Dar ştiai că va veni vremea maturizării, când vei ajunge la un loc de muncă, când aceste tabere ar fi trebuit să dispară sau cel mult să mai existe oameni serioşi care-şi văd de treabă şi neserioşi (despre care nu se ştia ce văd, ce urmăresc). Aşteptam acel moment şi când, în sfârşit, am ajuns la locul de muncă descopăr că lumea s-a virusat. Că şi acum şmecherii sunt la putere, că …
– Stai, strigă deodată Adam. Nu crezi că exagerezi?
– Nu, i-am răspuns. Uită-te în jurul tău şi ai să vezi …
– Ştiu ce vrei să spui, dar ai luat-o prea personal. Şi mai cred că ai făcut o greşeală. În momentul în care împarţi lumea în tocilari şi şmecheri deja şi-ai afirmat opţiunea. Nimeni nu vrea să fie tocilar, pentru că asta a ajuns să rimeze cum fraier.
– Păi tocmai asta vreau să spun. Nu e trist să fii forţat să accepţi ideea că totul e sub puterea banului?
– Şi ce, ai vrea să lucrezi pe gratis? mă întrerupse din nou Adam.
– Aş vrea să fiu apreciat pentru ce fac, nu pentru banii din cont.
– Acum tu eşti poet, îmi spuse Adam zâmbind.
– Numai că versurile mele nu-şi mai găsesc rima în lumea asta, am spus.
– E o lume prozaică.
– Numai că prozaic nu vine de la proză, ci de la Prozac, i-am spus înainte să închei această postare.

[youtube http://youtu.be/N9qYF9DZPdw]
Lasă un răspuns

