Locul povestitorului

[youtube http://youtu.be/26zn5PCuSTI]

Din nou îmi amintesc, cu plăcere, de doamna profesoară de română din liceu. Chiar dacă perioada liceului nu mi-a plăcut, pentru acele momente frumoase din timpul orelor de română, mi-aș dori să mai revin.  Multe din lucrurile pe care le știu, multe din abordările unor texte de proză sau poezie provin de la niște lecții de română. De ce mi-am amintit de doamna Grațiela Ștefan? Pentru că la o oră de literatură ne-a vorbit de Junimea, de cenaclurile acestui grup. Și, ne spunea doamna profesoară, cel care citea la acest cenaclu, stătea pe un tron in mijlocul sălii. Iar după ce termina de citit, autorul rămânea acolo pe tron și asculta ceea ce spuneau ceilalți, dar nu avea voie să spună nimic. Pentru că el vorbise prin ceea ce scrisese.

Știu că încă de atunci nu mi-a plăcut acea idee. Asta poate pentru că în general nu-mi plac barierele. Limitările. Aș fi spus și nu-mi plac încorsetările, dacă aș fi fost femeie. Dar nu sunt. Flaubert o fi fost doamna Bovary, dar eu nu pot fi Eva. N u sunt nici măcar Adam. Și dacă tot sunt la categoria ce nu sunt eu (deși am mai spus asta) nu sunt scriitor. Sunt povestitor. Iar povestitorului, după ce-și termină povestea, i se pun mereu întrebări. Și povestitorul răspunde. De aceea am mai făcut (încă) o pagină pe facebook unde scriu despre blog, despre postări, despre ceea ce am scris. Uneori s-ar putea să scriu și de ce am postat ceea ce am postat. Pentru că, și de asta îmi dau seama acum, scriu pentru că scrisul este o căutare. Caut în mine lucruri pe care abia le simt, lucruri care sunt ascunse. Poate de aceea nu-mi plac promovările agresive pentru postările mele, de aceea nu sunt (foarte) interesat de numărul de vizualizări. Și în nici un caz nu o să scriu cometarii la alte bloguri pentru a promova blogul meu. Dacă citesc alte bloguri o fac în spiritul aceleași căutări. Fiecare lectură (fie că e vorba de o carte sau de o postare pe un blog) e de fapt o căutare a ideii bine exprimate. 

Cer iertare doamnei profesoare de română, dar după ce povestesc stând pe fotoliul din centrul camerei, voi interveni în interpretarea celor scrise, voi încerca să spun ceva mai mult. 

Lasă un răspuns

