La marginea orașului

Adam coborî din autobuz. Privi în jurul lui. Era pentru prima oară în partea aceasta a orașului. Adam privi un coș înalt din care ieșea fum. Apoi autobuzul plecă din stație. Atunci el simți că e undeva departe, deși din centrul până aici erau doar 8 stații de autobuz. Peste drum era biroul lui Chiril. Adam se uită la ceas: mai avea cam vreo 45 de minute până ieșea Chiril de la birou. Cred că am exagerat cu timpul de siguranță, își zise Adam zâmbind. Pe trotuarul pe care stătea, observă, câțiva pași mai încolo, un restaurant. Probabil că restaurantul se vroia rustic, dar lemnele așezate după o oarecare idee ce fusese la origine vecină cu arta, îi dădeau restaurantului un aer de șopron părăsit. Atunci ieși din restaurant un om în salopetă având în mâna un pahar de plastic în care probabil era cafea. Dar pentru că nu ieșeau aburi din pahar Adam se gândi că poate era alt lichid în pahar. Atunci Adam își aminti că Chiril îi dăduse ca reper „crâșma din stația de autobuz”. Adam mai privi odată ceasul și intră în crâșma-șopron. Deși la tejghea era afișat prețul unei cafele, Adam spuse:
– Cât e o cafea?
– Doi lei cincizeci, îi spuse fata blondă de dincolo de tejghea.
Adam mai privi odată prețul afișat, un leu cincizeci, apoi scoase trei lei și îi dădu fetei. Ea schiță un fel de zâmbet sau cel puțin așa vru Adam să-l interpreteze. Apoi Adam luă cafeaua și privi un pic neîncrezător ce era în pahar.
– Să vă pun un capac? spuse fata.
Adam se întoarse spre ea și o privi întrebător.
– Pentru cafea, spuse fata răbdătoare.
– Aaa … nu, mulțumesc. O să stau la o masă și o beau aici, spuse Adam.
Blonda nu mai spuse nimic. Adam se duse spre o masă, când ajunse puse cafeaua pe masă, apoi se așeză pe un scaun. Privi pe fereastră, apoi se uită din nou la ceas. Mai avea 35 de minute. Timpul trecea greu. Adam gustă din cafea și deși nu se aștepta, aceasta chiar avea gust de cafea.
– Salut! auzi deodată Adam lângă el.
Se întoarse și văzu un om în salopetă. O fi vreo uniformă a celor din zonă, își spuse Adam. Omul stătea cu mâna întinsă. Din politețe, Adam întinse și el mâna, o strânse pe cea a omului cu salopetă și spuse cu un aer ușor interogativ:
– Salut?
– Vezi căruțul ăsta? spuse omul așezându-se la masă.
Atunci Adam se aplecă un pic și văzu că lângă omul cu salopetă era și un cărucior.
– Am eu magazinul meu. Cumpăr de acolo chestii. Acum uite: am 5 kile de pulpă și ceva costiță. Uite aici am pulpa, zise omul scotând din căruț o plasă pe care o ridică până la înălțimea ochilor lui Adam.
Adam se dădu un pic în spate. Omul, ținând în continuare plasa cu pulpa ridicată, cu cealaltă mână scoase în cărucior o altă plasă și spuse:
– Iar aici am costița. Le pun la saramură, că eu am saramură la butoi și o să am până la primăvară. Am și lemne în pivniță și până la primăvară nu am nici o treabă. Eu știu multe. La mine vine cumnată-mea, frati-miu, văru-miu… toți vin la mine. Și mă întreabă, de unde le știi tu atâtea? Păi că știu, mă, le spun, pentru că sunt deștept. Am 62 de ani…
– Mulți înainte, spuse Adam.
– … Mulțumesc, și sunt din ’74 în București. Alții a murit: unii mai tineri, unii mai bătrâni. Că știi cum se spune?
Aici omul se opri și-l privi pe Adam în ochi.
– Cât a fost ața? zise Adam ca un elev nesigur pe răspunsul la lecție.
– Nu așa mă! spuse omul cu o figură dezamăgită. Câtă ață pe mosor… Vezi d-aia zice toți că știu multe… Dar dumneata poate ai treabă și eu te țin de vorbă, zise omul.
Adam privi ceasul și văzu că mai erau cinci minute până ieșea Chiril de la birou.
– Așa e, spuse Adam. Mă scuzați, mai zise el și se ridică ieșind repede din local.
Omul în salopetă îl privi pe Adam cum se îndepărta grăbit și spuse ca pentru el:
– E-he, câte știu eu!

Lasă un răspuns

