Noaptea (fragment)

[youtube http://youtu.be/tjJ8cHUkAEo]

Intrară în berărie şi Adam comandă două beri. Bărbatul mustăcios se uită zâmbind la Adriana şi zise:
– Şi pentru domnişoara ce să fie?
– Păi o bere pentru mine şi una pentru ea.
– Nu prea arătaţi a om de o bere.
– Acesta e doar începutul, zise ea. Iar pentru mine şi o cafea.
– Precis nu sunteţi francezi, zise barmanul. Nu-mi spuneţi: am să ghicesc … sunteţi bulgari.
– Pe aproape: din România.
– Am un frate care s-a căsătorit cu o femeie din România.
Adam zâmbi, luă berile.
– Vreau să te întreb ceva. Cine este Eva?
– De unde ştii de Eva? întrebă Adam surprins.
– Ţi-a căzut poza asta când ai scos banii să plăteşti. Am ridicat-o şi am văzut dedicaţia: “de la Eva ca s-o uiţi”.
– Vezi tu, Eva nu-i decât un simbol. A fost o vreme când numai şi cuvântul Eva mă durea. Eva este ceea ce va fi Franţa după ce voi reveni în ţară.
– Dar ai putea rămâne în Franţa.
– Şi pe Eva am mai văzut-o. Dar nu mai era Eva din prima perioadă. Există lucruri care se întâmplă prima oară, iar oricât ne-am dori nu mai există o a doua oară. Ştii a trebuit să ajung în Franţa ca să-mi dau seama că s-a terminat cu Eva. Când aveam 15 ani, am fost într-o vară la Snagov cu cortul cu nişte prieteni.
– Era şi Eva?
– Acolo am cunoscut-o. Înainte de a veni aici în Franţa am fost din nou acolo. Am stat o săptămână cu cortul. În ciuda faptului că am băut bere şi am fost prin toate locurile unde mai fusesem, nu am mai găsit nici măcar cea mai mică senzaţie din acele zile. De aceea îţi spun că şi noaptea asta e unică. Crezi că dacă aş reveni la anul aici, aş mai găsi o noapte ca asta?
Zâmbind, Adam se ridică şi se duse să mai comande două beri.
– Încă puţin şi-o convingi, îi zise barmanul făcându-i cu ochiul.
– De ce complici lucrurile? zise ea după ce Adam reveni la masă.
– Sincer să fiu am încercat iniţial să le simplific, dar mi s-a părut prea greu, aşa că prefer să le complic. Nopţi ca aceasta cred că ne-au fost date ca să ne amintim că am fost izgoniţi din rai. Cred că raiul e ca o noapte din asta: te simţi bine fără să ai ceva, fără să faci ceva. Te simţi bine pur şi simplu.
– După care te întorci în Infernul din România.
– Nu: te trezeşti şi te întorci la normalul din România.
– Hai mai bine să mergem că mă întristezi.
S-au ridicat, barmanul îi mai făcu cu ochiul lui Adam, Adam îi zâmbi, apoi lovi fără să vrea scaunul şi spuse scaunului, scuză-mă, ceea ce o făcu pe Adriana să râdă.
– E perfect, zise barmanul.
– La ce se referea? întrebă Adriana când ieşiră din bar.
– Chiar dacă nu ştie româneşte, chiar dacă nu înţelege normalul nostru, a simţit că e o noapte specială.

p.s. acesta e un fragment din ultima schiță a volumului Oglinda

Lasă un răspuns

