Discuție în autobuz

[youtube http://youtu.be/SfztAfwN698]

Adam stătea pe un scaun în autobuz și privea pe fereastră. Venise iarna, începeau ninsorile, din nou aglomerație mai mare pe drum. Autobuzul era totuși mai gol, în fața lui o femeie, lângă ea un cărucior din care se vedeau ieșind  niște frunze. Femeia privea nemulțumită. Acea nemulțumire care, dacă a avut vreodată un motiv, devine la un moment dat un stil de viață. Autobuzul opri în stație, se sui un bărbat cu o față zâmbitoare. Se așeză lângă Adam și spuse:
– S-a pus serios pe ninsoare.
Adam îl privi. Da, se părea că vorbește cu el.
– Păi e iarnă, nu?
– Da, domnul meu. Unul din puținele lucruri normale din țara asta. Pe mine mă cheamă Marcel. Pe dumneavoastră?
– Adam , spuse el cu un ton precaut.
– Domnu’ Adam vă văd om serios.
Adam nu știu dacă trebuie să-l aprobe sau nu, așa că tăcu și-l privi serios.
– Eu sunt taximetrist, continuă omul și râse. Probabil că vă întrebați de ce nu sunt în taxi acum.
– Mă gândeam, … încercă Adam să spună
– Sunt în vacanță. Știți domnu’ Adam, eu mereu eram de serviciu. Zilele astea i-am zis lui nevastă-mea, dragă, uite stau cu tine acasă, iar ea, de, ca femeia, mă întreabă: dragă, dar avem bani să stai acasă?
Spunând acestea, râde ca de o glumă bună. Adam râse și el politicos.
– Știți, domnu Adam, mă simt așa de bine când merg cu autobuzu’ și mă uit la ăștia ce se chinuie cu mașinile în trafic. Mă gândeam: alergi să strângi bani ca dupa ce i-ai strâns să-i cheltuiești… Domnu’ Adam, vă văd om serios și vă spun un lucru: eu sunt obișnuit să vorbesc mult, de, meseria, că așa fac în taxi, se suie clientu’ și spun ceva. Dacă răspunde încep să vorbesc mai mult, dacă nu, îl înțeleg – are omu’ probleme sau nu are chef să vorbească, dar pentru mine e un chin. Știți eu am făcut grevă în ’96, apoi m-au dat afară și apoi mi-am luat licența de taximetrist. Acum sunt independent. Păi dacă eram eu la patron, mă lăsa ăla să-mi iau liber în perioada asta? … Sunteți om credincios?
Adam tresări și spuse mecanic:
– Da.
– Eu sunt creștin-ortodox și vă spun sincer, chestia asta cu calendarul nou e o prostie. Ați văzut că anul trecut gerul Bobotezei a fost pe stilul vechi?
Adam se concentră un pic, dar nu reuși să-și amintească când a fost ger iarna trecută. Totuși din politețe încercă să spună:
– Păi și schimbarea orei …
– Exact! confirmă taximetristul. O prostie. Copiem ca proștii.
– Ne dă bioritmul peste cap.
– Cum spuneți domnu’ Adam – ne strică ăștia ritmul … Domnu’ Adam, mi-a făcut plăcere să vorbim, se vede că sunteți altfel … O zi bună! mai spuse bărbatul după care se ridică de pe scaun și coborî repede din autobuzul ce se oprise în stație.
Apoi ușile autobuzului se închiseră. în autobuz rămăsese doar Adam și femeia cu căruciorul îl privea dezaprobator.

Lasă un răspuns

