Evadare, unde?

[youtube http://youtu.be/HLUX0y4EptA]

„Evadare, unde? l-am întrerupt
aproape fără dau seama.
În ce țară, în ce continent?”
Mircea Eliade – 19 trandafiri

Vine o vreme când realizezi că tot ceea ce știai, nu știai. Că te mulțumeai cu o iluzie și că erai atât de mulțumit de acea iluzie încât credeai că e realitatea. Lucrurile erau puse la locul lor, acolo prietenii și lucrurile bune, iar dincolo dușmanii și lucrurile rele. Totul era clar. Erau reguli și trebuiau respectate, erau lucruri rele și nu trebuia să le faci. Te simțeai pe un soclu de neatins. Priveai cu îngăduință pe cei de jos. În tot acest timp, fără să-ți dai seama, o rotiță mică își făcea treaba și cobora cu o mișcare lentă, dar sigură, soclul pe care erai pus. Și deodată te-ai trezit la nivelul străzii, te trezit că ești parte din stradă.

Mă trezesc. Vălul se dă la o parte și văd lumea ca-ntr-o oglindă. Și acolo oglindită e și imaginea mea. Și ajung să-mi spun, nu sunt eu acolo, e imaginea mea, eu sunt altfel, dar am fost obligat să, eu de fapt nu vroiam să. Dar am făcut. Port vina cu mine așa cum un elev își poartă ghizdanul pentru că acolo are temele făcute. Spre diferență de elev, nu mai am vacanțe. Sunt într-o școală continuă. Dau examene din când în când. Îmi spun amuzat, cel puțin, oricâte examene aș pica, nu au cum să mă dea afară. Mai chiulesc din când în când, mă ascund. Profesorii mă găsesc mereu și după un timp mă aduc din nou în clasă, mă scot la tablă pentru a-mi arăta că nu am învățat. Degeaba le spun că nu mă interesează lecția lor, că nu vreau să învăț acele lecții. Profesorii nu mă aud. Pentru că profesorii sunt și ei elevi, au și ei lecțiile lor. Și nici pe noi nu ne înțeleg profesorii, strigă ei. Auzind asta îmi vine să râd. Degeaba le-aș spune că profesorii suntem noi. Că noi ținem școala, noi o îngrijim și cât vom face asta, școala nu se va dărâma și noi vom fi prinși acolo.

Și atunci? Atunci nu-mi rămâne decât evadarea. Dar despre asta nu se poate vorbi, pentru că nu e în materia ce se predă în fiecare zi la școală.

Lasă un răspuns

