prin- cipii

vasecomunicanteLa ce bun să ai principii? La ce sunt bune principiile? Pe vremuri erau la modă, se putea muri pentru ele. Astăzi nu prea mai interesează pe nimeni. Înainte spuneam că un om are principii și-l priveam cu admirație. Azi când spunem că cineva are principii îl privim cu milă. Ni se pare a fi un Candide, un candidat al penibilului. Ieri spuneam unui prieten că, poate, principiile sunt bune. M-a privit ciudat (totuși nu era milă în privirea lui) și mi-a zis doar atât:
– Prin ce? Așa cum nu există cipii și nu poți trece prin ele, tot așa nu poți să te gândești la principii.
– Nici măcar banii nu sunt un principiu? am încercat să dau o replică.
– In principiu ar fi. Dar nu banul e important, ci puterea. Iar puterea nu e un principiu, ci e ceva ce ai sau nu ai. Iar tu nu ai.
Nu i-am zis nimic. Am rămas pe gânduri. Apoi, după ce ne-am despărțit, am mers pe jos multă vreme. Ajuns acasă m-am așezat în pat și-am adormit cu gândul că mâine, dincolo de toate emoțiile zilei, aș putea să gândesc mai limpede și, poate, să găsesc o soluție. Ceea ce mi se pare un principiu bun.

Lasă un răspuns

