Ochii

ochiUnul din cele mai dificil lucru mi se pare să privesc în ochii cuiva. Și nu pentru că aș avea ceva de ascuns sau din timiditate. Ci pentru că, în ziua de azi, a privi în ochi pe cineva cel mai adesea se interpretează ca o formă de hărțuire, de ironie, de sfidare. Desigur nu e singurul lucru care a fost deturnat de la sensul inițial, dar ce mi se pare mai trist e faptul că, în acest caz, sensul inițial al gestului a dispărut chiar și din mintea noastră. (Nu mai privim oamenii în ochi pentru că le respectăm intimitatea). A te uita în ochii cuiva a devenit un mod de a acuza, de a interoga. Teama de a nu fi urmăriți de un „Big Brother”, ne-a dus în postura de a nu mai vedea pe cel de lângă noi.

Prima oară când mi s-a atras atenția asupra gestului de a privi în ochi a fost când am văzut filmul „Desculț în parc” cu Robert Redford. Lui, Jane Fonda îi spune la un moment dat că are acest obicei. (Bine, de fapt Robert Redford mai avea și obiceiul de a zâmbi înțelegător, dar despre aceste zâmbete ar trebui să scrie mai multe Adam).

De ce să te uiți în ochii celui de lângă tine? Poate e aceeași problemă ce mi-o pun atunci când privesc un tablou (o operă de artă, dacă ar fi să generalizez). Să iscodesc fiecare element al tabloului până contabilizez fiecare element? Apoi să citesc cu atenție eticheta, eventual și rama pentru a le analiza? Nu pot face asta. Mai degrabă îmi place atunci când merg printr-o expoziție să trec până în fața tablourilor până descopăr unul care-mi spune ceva. Aș putea spune până găsesc un tablou care se uită la mine, dacă nu ar suna prea suprarealist. Așa că nu spun asta, ci spun mai simplu: până găsesc un tablou care-mi atrage atenția. Și atunci mă opresc și încerc să-mi dau seama ce m-a atras.

pentru a citi toată postarea dați un clic aici

Lasă un răspuns

